A/B Splittest på Goldenplanets shop – AB Split test OpenBizBox

0

Rigtig mange af os der har en Webshop uanset, hvilken en vi har har på et eller andet tidspunkt stødt på ordet AB Split Test. Du ved måske nok hvad det er og at det er noget som du bør gøre, men tænker at det er alt for besværligt eller alt for dyrt.

Det er bare ikke korrekt. Heller ikke når du har en Webshop fra GoldenPlanet i form af din OpenBizBox.

Mange tror nemlig fejlagtigt at deres shop er besværlig at arbejde med når det kommer til det mere tekniske, som nyt design eller splittests. Det er det bare ikke. Det er faktisk så nemt som det kan blive.

Jeg vil her gennemgå hvordan du kommer i gang med at teste og viser et eksempel fra min egen side, så du kan se hvor meget det rent faktisk kan betyde for dig og din bundlinje. Jeg vil faktisk gå så langt og sige at hvis ikke du kommer igang med at split teste nu, så kommer du aldrig videre for dine konkurrenter er allerede i gang med at se hvad det kan gøre for deres shop.

Valg af Ab Splitest software

Nå men lad os komme i gang med det mest simple. nemlig hvilken software du skal bruge. Der findes mange forskellige producenter der giver dig mulighed for at lave tests af din webshop. Google har deres eget, men det har jeg valgt ikke at bruge da det er lidt mere langhåret end den jeg selv bruger (ja jeg vælger gerne en nem løsning når den er lige så god)

Jeg har efter længere tids test af forskellige udbydere ladet mit valg falde på www.optimizely.com, som du kan prøve gratis i 30 dage. (Gør det nu, eller i hvert fald når du er færdig med at læse). Prisen er efterfølgende 19$ om måneden. Nu sidder du måske og tænker. Øv det koster jo penge. Ja det gør det, men nu skal jeg fortælle dig en lille hemmelighed.

Min første test gav mig et så stor forøgelse af ordretilgang at jeg på den først måned havde mere end betalt de næste to års forbrug af Optimizely.

Nå men her opretter du dig og logger ind

Optimizely i korte træk

Når du er logget ind så ser du et billede, der minder meget om dette her. Her kan du dog lige se at en af mine tests er sat på pause.

 

 

Dette her er forsiden af Optimizely. Læg mærke til den flotte røde pil. Den er det eneste du skal bruge for at få tests til at virke på din Goldeplanet OpenBizBox Webshop. Klik på knappen og du vil se noget der ligner denne her nedenfor. Jeg har slettet den del af koden der er unik for min shop.

 

 

 

 

 

Nu kopierer du den kode der står i feltet. Du er nu klar til at få det hele i gang på din Webshop.

Sådan tester du på din OpenBizBox Webshop

Nu er du klar til at lave de enkelte trin der skal til for at kunne bruge AB test i den webshop. De næste punkte rlyder måske teknisk men det er ret simpelt. Du skal bare vide hvordan du bruger et FTP program. Hvis ikke du gør det, så finder du sikkert nemt en i dit netværk, der kan hjælpe dig. Jeg bruger selv den FTP Klient der hedder FileZilla. Den er gratis og virker super godt (http://filezilla-project.org/)

Når du i FTP programmet har åbnet din Webshop følger du disse simple trin.

1. Gå til stien www/design
2. Kopier mappen Classic ned på din lokale maskine
3. Giv mappen på din lokale computer et nyt navn. F.eks. mitdesign
4. I din FTP skifter du nu stien www/design_user
5. Kopier nu mappen fra din lokale computer op til design_user mappen på din webshop.

Nu har du lavet en tro kopi af hvordan dit website ser ud, men bare i et du har mulighed for at lave rettelser i. Hvis du ikke vil lave nogle design ændringer så kan du nemt følge disse 5 trin når der kommer nye versioner af GoldenPlanets shop.

Indsæt Optimilize koden i din webshop

Nu kommer det sidste lille trin før du er klar. I din FTP klient finder du mappen
/www/design_user/[mitdesign]/tpl. Du skal selvfølge skifte [mitdesign] ud med det du kaldte din lokale mappe.

Nu finder du filen layout.tpl

1. Højreklik på filen og vælg rediger. Nu vises filen i det program der er valgt som default til textfiler. Jeg bruger selv Notepad+, da den er god til at vide kode

2. Nu skal du indsætte koden (Den du kopieres fra optimizely siden tidligere) i layout.tpl filen. Jeg har herunder vist et billede af hvor jeg har indsat min, men det er ikke ensbetydende med at du SKAL sætte den præcis der. Det er et lille stykke javascript og det skal bare være på siden i <head> sektionen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Nu gemmer du filen og sikrer at den kommer op på din server via FTP. Bruger du FileZilla, skal du lige give accept i FTP programmet når du har gemt filen at den skal kopieres til serveren. Andre gør det automatisk. Jeg kan gode lidt den kontrol.

Nu er du klar til at AB Splitteste.

Din første test

Nu logger du ind i din Optimizely (Du får den bedst oplevelse med Firefox, men IE9 virker også)

Du starter en ny test ved at trykke på den grønne knap øverst til venstre der hedder “New Experiment”. Så ser du dette billede

 

 

 

 

 

 

 

Lad os antage at du vil lave en test en produktside så skriver du den fulde URL fra den side du vil lave testen på. Min kunne hedde http://www.xxx.dk/test-vindere-638/fun-factory-stubby-testvinder-17949.html. Denne indsætter du i Experiment URL

I feltet Experiment Name, skriver du hvad du gerne vil teste. Det kunne være “Ny Køb knap” eller “Overskrifts størrelse”

Så klikker du på “Create Experiment”. Du kommer nu ind på en side hvor du kan se din egen side. Det smarte er at nr du bevæger musen hen over siden kan du se at der kommer en mørk firkant om forskellige elementer på siden. Det er disse du kan bruge til at teste i.
Jeg vil ikke komme mere ind på hvordan du bruger selve optimizely, for det har de selv nogle meget gode eksempler på.

Hvad skal du være opmærksom på ?

Når du bruger optimizely er der to ting du skal være opmærksom på.

Options > Targeting

I menuen Options < targeting

Hvis du tester din forside skal du sætte boksen til Simple Match. Det betyder blot at den KUN tester den URL der står. Se billedet herunder.

 

 

 

 

 

 

Hvis du tester f.eks. en produkt side, er det vigtigt at du får ændret i denne boks, da det ellers KUN vil være lige præcis den URL du indtaster og ikke alle dine produktsider.

Den skal for en produkt side se sådan her ud.

 

 

 

 

 

 

På denne her måde kører testen på alle sider der slutter med .html i URL.

Du har 1000 måder at finde netop den der gør det for dig, men disse to er de mest simple og som jeg bruger mest.

Goals

Der er en ting tilbage der er vigtigt og det er dine mål. Helt standard er målet Engagement allerede sat op af systemet. Det er det mål der viser hvor mange der laver en Call to Action på dine ændringer målt i forhold til dit oprindelige indhold. Det er for rigtig mange tests ganske fint.

Men når det nu er på en Webshop hvor du også gerne vil tjene penge skal du lige have et mål mere med. Nemlig antal ordre. Det opretter du ved at klikke på Set Up Goals  knappen. I denne dialog klikker du på Add a Goal.

I dialogen du ser derefter opretter du dit mål. Jeg kalder det for Antal ordre.
Det vigtige her er at du skriver stien til der hvor din webshop har accepteret en ordre. Det er ALTID www.[ditdomæne].dk/checkout_success.php – Husk nu at ændre [dit domæne]ikke 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Klik på Save. Det er nu gemt og kan bruges næste gang du skal lave en test. Husk blot at tilføje dette Goal hver gang. Nederst skal du høre hvorfor

Hvad er der så tilbage ?

Ingenting. Du kan nu uden videre trykke på Start Expirement og læne dig tilbage. Husk at have god tid. Du skal ikke stoppe en test før Optimizely giver dig svaret., Ellers risikerer du at få forkerte data at arbejde efter.

Eksempel på et resultat

Jeg lovede dig i starten at vise hvorfor jeg er blevet glad for at teste. Her kan du se en simpel test jeg har lavet.

Jeg har i årevis på min shop haft en test i toppen hvor jeg på ganske alm. tekst for skriver hvorfor folk skal handle i min shop. Min test gik ud på at sætte det op i punkt form med så flotte Checkmark ikoner, så det blev lettere at læse for kunden.

Jeg havde regnet med at det ville give absolut 0,00 men vile alligevel teste det og blev MEGET overrasket.

På det første billede kan du se at at “Engagement” steg med blot 5,4% i forhold til den originale opsætning. Det er ikke ret meget, men selvfølgelig skal man tage med at folk der besøger din side i 5% af tilfældende synes det er bedre at fortsætte med at kigge rundt. Det bliver da til lidt penge i sidste ende.

 

 

Det der virkelig fik mig til at hoppei stolen var at når jeg kiggede på min anden parametre “Antal Ordre” så et helt andet signal.

Nemlig at ikke mindre end 58,5% flere blev til en ordre. Det er jo helt vildt at man kan ændre en lille bitte smule i sin tekst og se så store forskelle.

 

Min teori er at dem der besøger siden i første omgang bliver gjort mere opmærksom på at de skal læse mine bullet points, som fortæller om garanti, returret mv.

Men udover at de læser det så hænger det ved i resten af deres oplevelse og dermed kommer der i sidste ende flere ordre ud af det. Endda noget der virkelig kan måles og ses på bundlinjen.

Så mit råd til dig er.

TEST. Det kan ikke siges mere tydeligt. Dine konkurrenter har måske allerede læst dette indlæg og er i gang.

Der findes masser af mennesker der kan hjælpe dig med at komme i gang. Du kan finde nogle på Amino eller du kan spørge mig. Jeg vil gerne hjælpe dig i gang og kan sagten s hjælpe dig med opsætning og det hele. Det er ikke gratis men heller ikke dyrt og så du er hurtigt i gang 🙂

Håber du kan bruge indlægget og ønsker dig god vind med at få testet.

Share.
Loading Facebook Comments ...

Leave A Reply